vasael.ir

کد خبر: ۱۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷ - 27 October 2018

معرفی پایان نامه| رابطه بازی‌های رایانه‌ای با سبک زندگی نوجوانان 14 تا 18 سال شهر قم

وسائل - هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین بازی‌های رایانه‌ای و سبک زندگی اسلامی نوجوانان است. بازی‌های رایانه‌ای، به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین ابزار تفریحی مردم، به‌ویژه گروه کودک و نوجوان، تعداد زیادی از نوجوانان را ساعت‌ها فارغ از دنیای واقعی، مجذوب خود می‌کند که با در نظر گرفتن قدرت تأثیرگذاری این رسانه نوین و ماهیت تعاملی آن و نیز پیامدهای مثبت و منفی ‌آن، ‌قابل‌توجه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار وسائل؛  «سبک زندگی» با تمام زندگی افراد و ابعاد آن مرتبط و منشأ اثر است و از طرف دیگر رابطه بین سبک زندگی اسلامی نوجوانان با بازی‌های رایانه‌ای کمتر موردبررسی قرارگرفته است لذا پژوهشگر بر آن شد که با استفاده از آزمون سبک زندگی اسلامی به تبیین این رابطه بپردازد.

روش تحقیق این پژوهش، توصیفی به شیوه همبستگی است. این پژوهش روی 662 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر قم اجراشده است. برای انجام این پژوهش از پرسش‌نامه «سبک زندگی اسلامی (I.L.S.T-75) کاویانی» استفاده‌شده است.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد بین انجام بازی‌های رایانه‌ای و سبک زندگی نوجوانان رابطه معناداری وجود دارد. علاوه بر این، بین آن‌ها برحسب جنس بازیکنان و نوع بازی‌های رایانه‌ای نیز، رابطه معناداری وجود دارد؛ اما برحسب مدت‌زمان انجام بازی‌ها این رابطه وجود ندارد و برحسب جنس، فقط بین دختران رابطه معناداری وجود دارد و این رابطه معنادار برحسب نوع و جنس، بین بازی‌هایی که رابطه مستقیمی با سبک زندگی دارند با بازی‌های غیر مرتبط با سبک زندگی مشاهده‌شده است؛ لذا شایسته است به آموزش سواد رسانه- که بخشی از آن، آموزش‌های لازم به نوجوانان (مخصوصاً دختران) و والدین آن‌ها در مورد تأثیرات مثبت و منفی انواع بازی‌های رایانه‌ای است- توجه ویژه شود و به تدوین کتاب‌های آموزشی در این زمینه و ساخت بازی‌هایی بر اساس سبک زندگی اسلامی مبادرت شود. مشاوران و درمانگران نیز به رژیم مصرف رسانه‌ای مراجعین توجه کنند.

نویسنده این پایان نامه  مسعود شهيدي می باشد.

 دکتر بهروز مينايي و دکتر آذربايجاني به ترتیب استاد رانما و مشاور این پایان نامه هستند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۳:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۱۹:۵۷:۲۱
اذان مغرب
۲۰:۱۵:۴۳